Speciallärare till tidningen Mitt i Stockholm:
“Ett innovativt läsverktyg som Poio fyller en viktig funktion”

I Mitt i Stockholm kan man läsa om att Grantomta Montessoriskola storsatsar på läsning. Genom ett pilotprojekt ska de undersöka om det innovativa lässpelet Poio kan hjälpa de yngre barnen att knäcka läskoden och väcka intresse för läsning.

Av Vilde Randgaard, redaktör.

Speciallärare på Grantomta Montessoriskola och läromedelsförfattare, Maria Björsell, förklarar för Mitt i Stockholm varför de valde att använda just Poio i klassrummet.

– Vi arbetar redan idag aktivt med läsning på skolan både genom högläsning och egen läsning. Men vi ser också behovet av att komplettera den traditionella undervisningen och bredda möjligheten att på ett lustfyllt sätt närma sig läsningen, både i och utanför klassrummet. Och här tror vi att ett innovativt läsverktyg som Poio fyller en viktig funktion.

Läs hela artikeln i Mitt i Stockholm här.

 Maria Björsell, Speciallärare på Grantomta Montessoriskola och läromedelsförfattare.

Maria Björsell, Speciallärare på Grantomta Montessoriskola och läromedelsförfattare.

Även tidningen IT-pedagogen har skrivit om skolprojektet. För dem berättar Maria att lärarna hoppas att Poio kommer vara ett effektivt verktyg som bidrar till att förenkla lärandeprocessen och ge barnen en positiv läsupplevelse.

– Därutöver har jag tro på att vi kan få se andra resultat, som ökad lust att vilja lära sig läsa, när de nu får möjlighet att på egen hand ta kommandot över sin läsresa.

Läs IT-pedagogens artikel här.

 Skärmbild från lässpelet Poio.

Skärmbild från lässpelet Poio.

Poio har självklart besökt Grantomta Montessoriskola för att se hur den första månaden med lässpelet varit och vi blev imponerade över engagemanget och intresset som både lärare och elever visade. Följ oss i våra kanaler så får du snart ta del av filmen från vårt besök!