Personuppgiftslagen
Det är frivilligt att uppge personuppgifter, men det mesta av den information du behöver lämna för att kunna använda Poios tjänster och nyttja spelet är nödvändig. Om du inte delar med dig av information innebär det att du inte kan använda lässpelet Poio.
Vilka uppgifter spar Poio?
Poio försöker begränsa lagringen av personuppgifter. Utöver den data som är nödvändig att spara för att kunna följa spelarnas utveckling och framsteg i spelet lagras även e-postadresser, spelarnas användarnamn och födelseår.
Vad används mina uppgifter till?
Vid tillfället när spelet ska installeras ber vi dig att samtycka till att ange de uppgifter som krävs för att kunna få tillgång till spelet. För de delar som kräver samtycke är det givetvis frivilligt och möjligheten till dra tillbaka sitt samtycke kan enkelt göras genom att kontakta Poio på privacy@poio.com eller gå in i menyn föräldrar i appen (hittas under symbolen med kugghjulet).
Tjänster som är baserat på samtycke:
Personlig uppföljning där du får rapporter och tips så att du löpande kan följa ditt barns framgång i spelet.
Nyhetsbrev om du är intresserad av kommande produkter från Poio.
Molnlagring, så att det går att spela på flera olika enheter (kommer att komma)
Förbättringar av spelet så att vi kan utveckla innehållet och göra upplevelsen och inlärningseffekten ännu bättre för ditt barn.
Hur lagrar Poio mina uppgifter?
Dina uppgifter överförs från din enhet till vår server med hjälp av HTTPS. Poio har begränsad insyn i databasen vilket innebär att enbart våra anställda har tillgång till den. Poio samarbetar enbart med underleverantörer med samma policy som oss gällande hantering av personuppgifter.
Vem har tillgång till mina uppgifter?
Poio tillåter endast en begränsad insyn i databasen vilken enbart Poios anställda har tillgång till.
Kan jag få insyn i uppgifterna jag delar?
Ja! Eftersom du är en registrerad användare i spelet har du rätt att be om insyn i vilka personuppgifter Poio har registrerat om dig. För att få tillgång vilka uppgifter som finns lagrade behöver du skicka ett mail till privacy@poio.com. Poio besvarar alla förfrågningar så snabbt som möjligt och senast 30 dagar efter att ha fått mailet. Poio arbetar löpande med att förbättra funktionen för att automatisera detta.
Hur länge lagras mina uppgifter?
Dina uppgifter lagras så länge du fortsätter att spela Poio. Efter att spelet varit inaktivt i 365 dagar raderas all information knutna till användarprofilen från vår server. Om du inte avinstallerar Poio från din/dina enheter kommer du att behålla en lokal kopia av dina uppgifter som återupprättas så snart du väljer att aktivera Poio igen. Om du avinstallerar Poio efter att haft spelet inaktivt i 365 dagar raderas all din data.
Var lagras mina uppgifter?
Poio använder sig av Microsoft Azure som har sina servrar i EU.
Kan ni radera mina uppgifter?
Ja! Du har rätt att raderas ur vårt system. Önskar du att vi tar bort all information knuten till din användarprofil går det bra att skicka ett mail till privacy@poio.com. Poio besvarar alla förfrågningar så snabbt som möjligt och senast 30 dagar efter att ha registrerat mailet. Poio arbetar löpande med att förbättra funktionen för att automatisera detta.
OBS: För att garantera att alla personuppgifter raderas behöver du själv avinstallera Poio från alla dina enheter. Om du inte avinstallerar Poio kommer du behålla en lokal kopia av dina uppgifter som återupprättas så snart du väljer att aktivera Poio på nytt.
Vilka är våra underleverantörer?
Poio använder sig av en rad olika underleverantörer för att kunna tillhandahålla olika tjänster och marknadsföra produkten. Detta inkluderar:
Microsoft Corporation. (Databas, Language Pack Hosting, Cloudsaving, License Management)
Campaignmonitor (Rapporter, Nyhetsbrev).
Slack Technologies (Internkommunikation)
Front (Support)
Klagomål
Om du är missnöjd med Poios sätt att behandla dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på privacy@poio.com. Registrerade användare kan även kontakta Datainspektionen för att meddela eventuella klagomål.