Knäck koden och kom in!

(Av Katarina Hedensjö, pedagog och läromedelsutvecklare)

På andra sidan om en dörr breder en värld ut sig. En värld fylld med mängder av fantastiska historier och viktig information. En värld där en saga slumrar bredvid ett omaka par åsikter, där några sånger softar intill ett gäng häpnadsväckande fakta. Berättelser om livsöden ligger sida vid sida med nyheter, historiska hemligheter, kunskap, poesi, fantasi. Allt är där.

_MG_3608.jpg

Du blir insläppt i denna värld och får obegränsad tillgång till dess rikedom - bara du först knäcker en kod. Koden är unik, det vill säga, du måste knäcka din kod, ingen annan kan knäcka den åt dig.

Och koden du ska knäcka? Jo, det är den om hur bokstavstecken representerar språkljud, och hur de ihop kan bilda ord och innehåll. Ta ögonblicket när du, alldeles själv, upptäcker hur bokstavstecknen och ljuden “rrr” “ooo” “sss” i just den ordningen representerar en blomma, en doft, en känsla. Du utbrister: “ros!”, och du är nära!

Innan du vet ordet av (!) så har din ordavkodning blivit automatiserad och säker  - det vill säga du kan i princip utläsa vilket ord som helst (av rimlig längd), och, ja, grattis, du har knäckt koden!

Med din nyvunna kod kan du ta steget genom dörren till det skrivna ordets makalösa, mäktiga värld. Och väl där inne, ska nämnas, finns faktiskt ingen väg tillbaka. Så äventyret har börjat, din läsresa är redan igång.


Lika delar lust och framgång

För många barn är det inte särskilt svårt att knäcka den där koden. För dem räcker det med:

  • en del nyfikenhet - jag vill veta vad som döljer sig på andra sidan dörren
  • en del motivation - det finns nog något där som just jag kommer att ha glädje av
  • en del framgång - jag känner att jag sakta men säkert närmar mig lösningen
  • en del lust - jag har roligt under tiden jag försöker
  • och en gnutta lugn och ro.

Dessa barn lyckas och får på köpet en ökad tilltro till sin egen förmåga. Och när de har knäckt läskoden är de inte det minsta rädda att utforska den värld som ligger öppen där på andra sidan dörren. De vill upptäcka. De vill öva mer. De vill ha fler utmaningar och förstå ännu bättre. De vill plötsligt läsa allt i sin väg. Och de vill läsa för publik!

Förresten, de nöjer sig inte med att bara konsumera, de vill producera! För de vill bidra till att fylla den där världen med ännu fler roliga, spännande, snygga, fula, känslosamma, knasiga, betydelsefulla ord och meningar.

För andra barn är det inte lika enkelt att knäcka sin kod. Någon del kanske saknas, och är ersatt med något av detta:

  • jag bryr mig inte om vad som finns där innanför dörren, jag har annat att tänka på
  • det som finns där innanför är ändå inte användbart för mig
  • jag känner att det är omöjligt
  • jag har urtråkigt under tiden jag försöker
  • något stressar mig

Det kan naturligtvis också finnas lässvårigheter såsom dyslexi, en språkstörning och/eller koncentrationssvårigheter som försvårar för barn att lyckas.
 

_MG_3652-2.jpg

Delarna som underlättar för ett barn att knäcka läskoden

Det som lässpelet Poio lyckas med är att underlätta för barn att knäcka sin kod - både de som annars gjort det ändå, så småningom, och de som hade fått kämpa massor.

Ur ett pedagogiskt perspektiv så har spelet nämligen kombinerat det jag som lärare alltid strävar efter att hitta i en inlärningssituation.

I klassrummet vill jag väcka nyfikenhet: eleven ska få känslan av att det hen står inför att lära kommer att bli spännande och intressant. Det löser lässpelet Poio genom att låta barnet direkt dimpa ner i en händelserik miljö fylld med roliga karaktärer som är lätta att känna för.

I klassrummet vill jag skapa motivation: få eleven att känna att lärandet kommer att vara bra och ge konkret nytta. I lässpelet Poio finns en mystisk tom bok som allt eftersom barnet tar sig fram genom speläventyret fylls med bokstäver, ord, meningar och som till slut blir till en hel saga. Det kan tyckas vara ett enkelt knep men det fungerar lika fullt, barnet blir motiverat att klura ut det här med läsning eftersom det självt är med och skapar boken, och, konkret, ser målet att kunna läsa den.

I klassrummet vill jag snabbt kunna bekräfta och berömma varje barn som börjar försöka bemästra något som är svårt eller nytt, eftersom det är så viktigt att få känna att en lyckas. Lässpelet Poio har inbyggda belöningsfunktioner vid varje litet steg av framgång.

_MG_3571.jpg

Att det är roligt att öva på något är en oerhörd fördel i en inlärningssituation, det är en utmaning i klassrummet. Med färg, form, ljud, rörelse och interaktivitet, samt humor och en lagom dos klurigheter varvat med överraskningsmoment - lässpelet Poio har utnyttjat de fantastiska möjligheterna tekniken ger, och lyckas trots den nödvändiga mängdträningen och repetitionen göra det roligt att lyssna, härma, se, göra - om och om igen utan att tröttna.

Sist men inte minst vill jag i klassrummet ha en lugn och trygg miljö, där det är okej att försöka så många gånger en behöver. Lässpelet Poio är skapat för läsplatta och mobil - en digital värld där barnet snabbt känner sig hemma och snabbt får koll på saker och ting.

I lässpelet Poio finns delarna som underlättar för ett barn att knäcka läskoden. Att erövra sin kod och göra en stolt och storslagen entré in till läsningens sagolika värld.

Önskan är att alla barn ska ha ett gott självförtroende kring läsning och lästräning, och lust till att fortsätta utvecklas som läsare. Och högläsare. Och skribenter. Jag ser gärna att du som förälder hjälper ditt barn lite på traven, under lättsamma, uppmuntrande former. Kanske är lässpelet Poio något för er?

Katta.jpeg


Katarina Hedensjö
Pedagog och läromedelsutvecklare