Aktuellt

Vi engagerar oss i barns utveckling och inlärningsupplevelser. Det betyder att vi fördjupar oss i det som rör läsinlärning och nya rön kring lek och inlärning. Genom intervjuer med experter i branschen delar vi med oss av insikter, kunskap och tips. Och självklart ser vi till att du får den senaste informationen om lästräning och lässpelet Poio. Håll till godo!

Sommarlov och skärmtid - så får ni balans

(Vilde Randgaard, redaktör)

Barnens skärmtid är något många föräldrar oroar sig för.Under sommarlov och semester är det vanligt att barn spenderar mer tid framför sina skärmar än annars.
“Det är inte skärmtiden i sig som är viktig, utan kvaliteten på upplevelserna och vilken roll de spelar i våra liv”, säger psykolog och pedagog Alf Kristian Kåring. 
Läs mer...

Knäck läskoden i ett roligt och intelligent spel

(Katarina Hedensjö, pedagog)
Succéspelet lanseras i Sverige! Lässpelet Poios idé är enkel men genial: flytta lästräningen till en plats där barn älskar att vara. Man kan säga att istället för att ta barnen till lästräningen så tar Poio lästräningen till barnen.
Läs mer...

Därför rekommenderar specialpedagogen lässpelet Poio till föräldrar

(Vilde Randgaard, redaktör)
“Spelet ger barnen känslan av att lyckas! Framför allt är det lättsamt och roligt, och barnen märker inte att de faktiskt övar sig på att läsa. Det ser ut som ett spel, men det är samtidigt lästräning.” säger Anna Wassenius, som har testat lässpelet Poio med elever.
Läs mer...

Spelet som får barn att vilja lära sig läsa

(Vilde Randgaard, redaktör)
“Nu går lästräningen som en dans. Han ser fram emot att spela och känner att han utvecklas hela tiden”, berättar mamman till en pojke som varit omotiverad till att lära sig läsa, innan han fick prova lässpelet Poio.

Poio är ett digitalt verktyg som bygger på traditionell pedagogik med fokus på just repetition och övning, så vad är det som ändå får barn att tycka om det?
Läs mer...

 

Breakit med artikel om Poios lansering 

(Vilde Randgaard, redaktör)
"Poio har verkligen imponerat på oss och med tanke på den feedback som kommer från både barn och föräldrar så är det uppenbart att tjänsten håller vad den lovar”, säger Martin Frey på Schibsted Growth. 

Läs mer...