Så övar du läsning i vardagen:
Fem mammor delar med sig av sina bästa tips

Av Vilde Randgaard, redaktör.

Att lära sig att läsa tar tid och krävs att man övar även utanför klassrummet. Men när barnen varit en hel dag i skolan har de oftast lust till att göra helt andra saker. Det är inte ovanligt att det leder till situationer som skapar stress och frustration, både för barnen och de vuxna. Men med utmaningar kommer också de bästa lösningarna. Därför har vi bett om råd från de som verkligen vet vad det handlar om och det är såklart föräldrarna själva! Här delar fem kreativa mammor med sig av sina smarta idéer som gör läsningen till något spännande, meningsfullt och kul.

Spännande poäng- och rebusjakt

Anita Lilja Martinsdottir Trollebø har en dotter som är 5 år gammal. Hemma har hon hittat på en spännande aktivitet som kan varieras och användas över lång tid:

Hemma vill jag få min dotter mer intresserad av sakerna vi har runt oss och hur de skrivs. Därför har jag börjat sätta upp lappar på olika saker i hemmet (trappa, vägg, bord, stol osv.) som hon ska stava och försöka sig på att läsa.

I nästa omgång när hon lärt sig skriva och läsa lite mer tänker jag ta bort lapparna och sätta upp tomma lappar och istället låta henne skriva orden. Jag tänker göra det hela till en skattjakt. När hon hittar lappar och klarar att stava orden samlar hon poäng. De kan hon sedan använda genom att få bestämma vad vi ska göra tillsammans, som exempelvis baka, ha filmkväll, gå på biblioteket mm.

Under julen kan det användas till att göra en rebustävling. Då ger jag henne en lapp där det exempelvis står säng och då behöver hon gå dit för att hitta nästa lapp. På den står det till exempel trappa, därefter badkar osv. Vid den sista stationen finns det ingen lapp, utan en julklapp som då blir belöningen.

Jag hoppas och tror att det här kan göra lästräningen ännu lite roligare!

Anita Liljas dotter på skattjakt. Foto: Privat

Anita Liljas dotter på skattjakt. Foto: Privat

Enkel och rolig sorteringslek

Hege Stokke Andreassen är mamma til Oscar, 5 år. Hon har en enkel och smart idé som gör träningen till lite mer än bara läsning:

Tillverka lappar med ett på varje lapp inom olika kategorier. Kategorierna och orden kan exempelvis vara:

Mat: ost, äpple, glass
Leksaker: docka, nalle, boll
Djur: katt, häst, fisk

Lägg alla orden i en hög och ta fram behållare till de olika kategorierna. För att göra det enklare kan man sätta fram en sak som symboliserar kategorin (en kastrull för allt som kan ätas, en leksakslåda för alla leksaker osv. Sedan ska barnet läsa orden och lägga lappen i rätt behållare.

Om två barn leker tillsammans kan man klippa lapparna i två delar. Barnen får en varsin hög med lappar och ska sedan samarbeta för att sätta ihop lapparna till ett ord som sedan läggs i rätt behållare.

IMG_1709.jpg
Mamma Hege, Oscar och lillasyster. Foto: Privat.

Mamma Hege, Oscar och lillasyster. Foto: Privat.

“Läs- och bestäm”-leken

Lässpelet Poios egen Mia Hansson är mamma till Moa, 6 år och Lo, 7 år. Aktiviteten de gör hemma på löser flera vardagsutmaningar och får samtidigt barnen att öva läsning:

Här hemma har vi börjat med en “läs- och bestäm”-lek. Oftast gör vi den på helgerna när det finns mer tid. Det hela går ut på att jag ger alternativ på saker att göra genom att skriva ner dem bredvid varandra på en lapp. Sedan får barnen läsa och ringa in det alternativ de vill göra. Då får de även vara med och bestämma hur dagen ska se ut. Och bestämma vill de ju gärna!

Det som står på lappen kan vara allt ifrån vad de ska göra efter frukost, med alternativ som klä på sig eller borsta tänderna. Sen kan det vara hur man ska ta sig upp på övervåningen, hoppa på ett ben eller gå baklänges. Så fortsätter dagen... gå på bio eller bowla? Uppskattat, enkelt och kul. Och det bästa, det blir väldigt lite tjat och bråk om de vanliga vardagsbestyren. Win-win helt enkelt!

Lo, Mia och Moa. Foto: Privat.

Lo, Mia och Moa. Foto: Privat.

Bokstavjakt och brevvän

Kristina Liljegren har en son på 5 år som lärt sig de flesta bokstäverna och kan sätta samman korta ord. Hon har många roliga aktiviteter som de brukar ägna sig åt hemma och några av dem är:

Vi spelar bokstavjakt, eller egentligen “jakt på något som börjar på en viss bokstav”. Jag brukar göra ett rutnät på ett A4-papper med sex rutor. Sedan skriver jag en bokstav i varje ruta (funkar med både gemener och versaler beroende på vad man vill träna). Sen ska min son försöka hitta något som börjar på varje bokstav. När han är klar vänder vi på pappret och kör en ny omgång med nya bokstäver. Han tycker det är roligt att springa runt och leta!

Nu har vi även skaffat en brevkompis åt sonen (genom Snigelpostklubben). Än så länge skriver vi föräldrar det mesta av breven, men min son skriver “hej” och brevkompisens namn och sitt eget namn. Men jag tänker att det blir ett tydligt sätt för honom att se hur man kan kommunicera med hjälp av att skriva och läsa.

Nästa sak vi har tänkt testa är att skriva en inköpslista tillsammans. Sen kan vi jämföra vår lista med namnen på produkterna i affären.

IMG_1710.jpg

Lotteri som motiverar

Mette Strømsted är tvåbarnsmamma till Leon, 5 år och Aksel, 7 år. Tillsammans med pappa Daniel är de föräldrarna bakom lässpelet Poio. Det råder inga tvivel om att de är intresserade av läsinlärning. Hemma flödar kreativiteten för att göra lästräningen lustbetonad:

Här är en idé vi ofta använder. Den går ut på att vi gör aktivitetslappar tillsammans med barnen, där de får skriva vad de vill göra och sedan turas vi om att dra en lapp.

Aktiviteterna kan exempelvis vara att cykla, baka, städa, bygga lego, leka kurragömma, spela fotboll, läsa bok, rita, pärla och så vidare.

Barnen får även öva på att läsa lapparna de drar. Om orden är lite för svåra går det bra att använda en teckningar som stöd.

Motivationen för att skriva egna lappar och förstå andras är på topp när aktiviteten blir lustbetonad och man fokuserar på att göra roliga saker.