21 smarta lästräningstips från föräldrar och lärare

marisa-howenstine-1069223-unsplash+(2).jpg

Har du ett barn som går i första klass och precis har börjat lära sig läsa? Kanske en i tredje klass som behöver öva lite extra? Eller ett barn i förskolan som har satt igång tidigt? Vi har samlat 21 smarta och lekfulla idéer från föräldrar och lärare som gör lästräningen spännande, meningsfull och rolig. 

För att lära sig läsa måste det i regel även till träning utanför klassrummet, men när barnen redan har spenderat en hel dag på skolan har de ofta lust till att hålla på med helt andra saker. Det är inte ovanligt att sluta upp i situationer som känns stressande och frustrerande, både för barnet och för de vuxna som ska hjälpa till. Men med utmaningar kommer också det bästa lösningarna! 


Knäck läskoden genom lek med lässpelet Poio!


1) Ord-tåg

Mamma Monica Bjerkelund Johansen har börjat introducera bokstäver och läsning för sin 4,5 år gamla dotter. Hon använder lekfulla metoder för att göra det roligt och som inte känns som en övning. Detta tipset, och de två nästkommande, kommer från Monica.

– Ord-tåg går ut på att jag säger eller skriver ett ord, därefter ska min dotter komma med ett nytt ord som börjar med bokstaven som mitt ord slutar med. Så här fortsätter vi, och jag ser till att använda ord jag vet att hon har läst.

Detta blir en serie ord, som: Boll - lampa - äpple - elefant - t-shirt. För att göra leken mer praktisk och visuell kan man teckna ett tåg med en ny vagn för varje ord.

2) Ett skepp kommer lastat

Börja med att tillsammans välja en bokstav eller bokstavsljud. Den första personen börjar med att säga "Ett skepp kommer lastat med", och säger därefter ett ord som börjar på den valda bokstaven eller ljudet. Den andra personen kommer att upprepa frasen, men kommer med ett nytt ord baserat samma bokstav eller ljud, och så fortsätter det.

Säg till exempel att du väljer bokstaven "k". Den första kan då säga "Ett skepp kommer lastat med kottar" och den andra kan säga "Ett skepp kommer lastat med kaniner".

I grund och botten avslutas rundan när en person inte kommer på fler ord, men för att skapa en känsla av behärskning hos barnen kan du enkelt ändra bokstaven när du märker att de börjar fastna.

– "Ett skepp kommer lastat" kan också göras skriftligt, tipsar Monica.

3) Lässpelet Poio

Specialpedagog och grundskolelärare i Stockholm, Anna Wassenius, rekommenderar lässpelet Poio för att lära barn att läsa.

– Spelet ger dem en känsla av att de lyckas! Framför allt är det roligt och enkelt, så barnen märker faktiskt inte att de övar på läsningen. De ser det som ett spel, men det är samtidigt träning.

Det digitala spelet motiverar barnen att öva på egen hand och är utmärkt för att kombinera underhållning med effektiv bokstavs-, ljud- och ordträning. Det bästa är att spelet kan tas med överallt - kanske kommer ditt barn knäcka läskoden i baksätet av bilen!

Du kan ladda ner Poio-lässpelet från App Store eller Google Play:

4) Ordsök

Ett typ av korsord där man letar efter ord bland många olika bokstäver är också väldigt populärt hemma hos Monica.

– Till de yngsta kan man ge ut färgpennor och säga att alla "k" ska vara gula, "r" ska vara blå, och så vidare. Så lär de sig att känna igen bokstäverna.

Ni kan skapa ert eget ordsök-korsord med ord som du vet att ditt barn kan eller övar på, och skriva ut det med detta verktyget till Discovery Education (klicka här).
Orden kan hittas uppåt, nedåt, horisontellt åt höger och vänster och i en vinkel.

5) Små vardagsuppgifter

Specialpedagog Ingrid Somdal-Åmodt Vinje, tipsar om att implementera små uppgifter i vardagen som inte känns som övning.

– Läs i vardagen, överallt. Gör det inte till en läsövningsprestation, utan till något roligt utan krav. Lek till exempel med bokstavskakor, titta på mjölkkartongen och leta efter bokstäver eller ord runt omkring.

Specialpedagog Ingrid Somdal-Åmodt Vinje

Specialpedagog Ingrid Somdal-Åmodt Vinje

6) Lässtunder

Ett annat tips från Ingrid är lässtunder. De är både mysiga och en viktig ingrediens i utvecklingen av ordförråd och läs- och skrivfärdigheter.

– Läs för barnen och med barnen, eller låt dem lyssna på en ljudbok hemma, på semestern och i bilen. Var som helst och när som helst!

_MG_3620+(1).jpg

7) Memory-spel

Detta spelet är superlätt att göra hemma med barnen. Du kan också skapa den efter barnets eget skicklighetsnivå, med stora och små bokstäver, eller bägge delar- och matcha de stora med de små, så som vi har gjort i videon.

Extra tips: Skapa små kort för en fickversion som kan tas var som helst!


8) Namnlappar

Anita Lilja Martinsdottir Trollebø har en femårig dotter. Hemma har hon hittat en spännande aktivitet som kan varieras och göras över en längre tid. Detta och de följande två tipsen beskriver variationerna i Anitas aktivitet.

– Här hemma tänkte jag få femåringen att bli mer intresserad av sakerna omkring oss och hur de är skrivna. Jag brukar därför fästa namnmärken på olika saker i hemmet (trappor, vagga, bord, kök och så vidare), som hon ska stava och försöka läsa.

9) Poängjakt

Därefter, när läsningen och skrivningen har utvecklat sig, ber Anita hennes dotter ta bort lapparna, lägga tomma ark på samma saker och därefter låta sin dotter skriva orden själv.

– Jag tänker göra detta till en "poängjakt". När hon hittar ord och lyckas stava dem samlar hon poäng. Hon kan använda dessa för att bestämma något att göra tillsammans, till exempel att baka, ha en filmkväll, åka till biblioteket eller liknande.

10) Rebuslopp

Anita har också en idé om att använda etiketterna med namnen på saker i huset som en skattjakt eller rebuslopp. Sedan kommer hon att ge sin dotter en anteckning som säger till exempel "säng". Hon måste läsa ordet för att veta vart hon ska gå för att hitta nästa anteckning. Det kan stå "trappuppgång". Vid trappan hittar hon "badkar" och så vidare. När hennes dotter har gått igenom hela rebusloppet, finner hon ett pris!

11) Sorteringslek

Hege Stokke Andreassen är mamma till Oscar på 5 år. Hon skapar etiketter med ett ord på varje etikett, inom olika kategorier. Till exempel kan dessa kategorier och ord vara ...

... mat: ost, äpple, glass.

... leksaker: dockor, nallebjörn, boll.

... djur: katt, häst, fisk.

– Jag lägger alla orden i en hög och lägger ut behållare för de olika kategorierna. En idé är att lägga ut en kastrull för alla saker som kan kategoriseras som mat, en leksakslåda för alla leksaker och så vidare. Då ska barnet läsa orden och lägga varje etikett i rätt behållare.

Om två barn spelar tillsammans och du vill göra spelet lite mer avancerat kan du klippa anteckningarna så att orden delas upp i två. Barnen får en massa delar från varje ord, så de måste arbeta tillsammans för att sätta orden ihop och lägga dem i rätt behållare.

Hur många ord lyckas de sortera? Kanske kommer de att få ett litet pris i slutändan.

12) Läs och bestäm

Läspelet Poios egen Mia Hansson är mamma till Moa, 6 år och Lo, 7 år. Aktiviteten de gör hemma på helgerna löser fler små vardagliga utmaningar än bara lästräningen.

– Här har vi börjat med en "läs och bestäm" -lek på helgerna. Jag ger barnen alternativ på olika saker de ska göra genom att skriva dem på en lapp, sedan får barnen läsa och välja en av dem. Då får de till och med bestämma hur dagen ska se ut, och de vill ju gärna!

Det kan handla om att välja vad man först ska göra efter frukost, säger Mia. Klä eller borsta tänderna? Därefter kan det vara hur man ska gå uppför trappan. Hoppa på ett ben eller gå baklänges?

– Så här försätter dagen. Ska vi gå på bio eller bowla? Enkelt och roligt. Och bäst av allt: Det kommer att bli väldigt lite krångel och bråk. Win-win! Säger Mia.

20181020_162101+(6).jpg

13) Bokstavsjakt

Kristina Liljegren har en son på 5 år som har lärt sig de flesta bokstäverna och kan även sätta ihop korta ord. Hon har många roliga aktiviteter som de ofta använder hemma, och i nästa tips hittar du några av dem.

– Vi spelar bokstavsjakt, eller egentligen "leta efter något som börjar med en specifik bokstav" här hemma. Jag gör vanligtvis sex rutor på ett A4-ark och skriver en bokstav i varje ruta. därefter ska min son försöka hitta något hemma som börjar på varje bokstav. När han är klar vänder vi bladet och börjar en ny omgång nya bokstäver. 5-åringen tycker att det är kul att springa runt och leta!

IMG_1710+(1).jpg

14) Brevvän

– Nu har vi till och med skaffat en brevvän till vår son, säger Kristina.

Hittills skriver föräldrarna det mesta av brevet själva, men sonen skriver "hej" och brevvännens och hans eget namn själv.

– Jag tror ändå att det ger honom en tydlig och positiv upplevelse av hur han använder läsning och skrivande för att kommunicera.

15) Inköpslista

Nästa aktivitet Kristina har tänkt göra med 5-åringen är att skriva en inköpslista tillsammans, och göra en slags skattjakt ut av butiksbesöket.

– När vi är i butiken kan vår son försöka jämföra orden på listan med produkterna i butiken.

16) Bokstav-fiske

Detta söta lilla spel kan varieras beroende på hur långt barnen har kommit med läsningen. Se hur du gör det i videon nedan.

Enkelt: Fiska en färg
Hur man gör spelet: Använd bara vokaler - fler av var och en, men varje vokal i samma färg (t.ex.: alla "a" i rosa). Eventuellt kan du bara göra de bokstäver som barnet övar på nu.

Om barnet inte kan bokstäver ännu är detta ett bra sätt att börja. Be barnen att fiska efter färg och försök att komma ihåg vad bokstaven de fiskar kallas för. På detta sätt kommer de att börja känna igen bokstavsformen.

Medium: Gissa bokstavsljudet
Hur man gör spelet: Använd hela alfabetet.

För varje bokstav som fiskas upp måste barnet gissa på bokstavsljudet. Om du vill kan du sätta poäng för varje korrekt gissning och försöka sätta nya rekord. 

Svårt: Sätt ord ihop
Hur man gör spelet: Använd 2-3 av varje bokstav i alfabetet.

Fiska bokstäver som kan sättas ihop till korta ord. Barnen kan leka ensamma, samarbeta med varandra eller tävla.

17) Lott-dragning

Mette Strømsted och Daniel Senn är föräldrar till Leon, 5 år och Aksel, 7 år. De är också familjen bakom lässpelet Poio och det är ingen tvekan om att de är över genomsnittet intresserade av lästräning. Hemma är det viktigt att använda kreativitet för att göra träningen kul för barnen.

En aktivitet de använder ofta handlar om att skapa aktivitetslappar med barnen - de måste försöka skriva dem själva.

– Aktiviteterna kan vara så många. Som att cykla, baka kakor, städa, bygga lego, leka sisten, spela fotboll, läsa bok, rita, måla, pärla och så vidare, säger Mette.

Därefter drar barnen en lapp om vad vi ska göra, och de måste försöka läsa lappen de har dragit.

– Om orden är lite för svåra kan du använda teckningar som support, tipsar Mette.

– Motivationen för att skriva sin egen lott och förstå andras är stor när det är roligt, speciellt om du fokuserar på att göra underhållande saker.

18) Rollspel

I lässpelet Poio finns det små karaktärer ("läslingar") som äter bokstäver. Otto äter O, Iris äter I, Ebbe äter E och så vidare.

Du och ditt barn kan leka att ni går på jakt efter ert eget namns första bokstav. Hitta saker runt dig som innehåller bokstäverna och låtsas äta dem.

Till exempel: Ole kan äta sOffan, Osten, blOmmOrna. Vilda kan äta Vasen, serVetterna, tVen. 

19) Alfabetsjakt

Bli inspirerad av specialpedagogen Anna Wassenius alfabetjakt! Gör din egen eller skriv ut hennes mall.

Anna föreslår detta som en trevlig aktivitet på en bilresa, men det kan också göras hemma. Låt barnen leta efter ord omkring dem som börjar med varje bokstav och se hur många de kan hitta!

Ladda ner utskriftsversionen här.

20) Hitta läsmaterial som barnet tycker är intressant

Ett sista råd från Anna är att engagera sig i att hitta läsmaterial som barnen är intresserade av och som ni kan prata om tillsammans. Om de till exempel gillar fiske, läs och prata om fiskar. Om det är svårt att hitta böcker som ditt barn gillar kan ni gå till biblioteket tillsammans. Det kan vara en spännande utflykt, och ni får bra hjälp av bibliotekarierna.

– Om det fortfarande inte finns något intresse är det viktigt att inte tvinga barnet. Försök istället att dra nytta av alla medier vi har idag, råder Anna.

Kanske blir det mer spännande för barnet att hitta en video på YouTube eller spela ett spel på sin surfplatta eller telefon?

16143143_10154321656472517_7793398505709546598_n (1).jpg

21) Fingerväg

I gör-det-själv-videon nedan visar vi dig hur du enkelt kan skapa ett fingervägskort som ditt barn kan använda för att upprepa bokstäver, var som helst och när som helst!

Om ditt barn har svårt att komma ihåg vissa bokstäver är detta utmärkt för att upprepa bokstavsformen och hur det skrivs.

Låt barnet dekorera kortet så blir det extra roligt! De blir inte bara fina, utan det gör det också lättare att komma ihåg vad som är upp och ner.